Task Based Learning jako alternatywa dla zajęć w klasycznym schemacie

Hej! W tym poświątecznym nastroju zapraszam na post, który może zainspiruje do małych zmian? Nie nudzą Wam się czasami zajęcia prowadzone w modelu Prezentacja, Praktyka, Produkcja? Nie chcielibyście zaproponować Waszym uczniom czegoś nowego? Zapraszam na gotowy lesson plan zaplanowany na 90 minut zajęć w modelu Task Based Learning. 


Czy PPP jest aż takie złe? No, oczywiście, że nie. Ma swoich zwolenników, a dzieci będą przepadały za tym modelem, bo daje im poczucie powtarzalności i rutyny. Poza tym, zajęcia w tym modelu są łatwe do przygotowania przez nauczyciela, a materiały szeroko dostępne. Jednak, ten model nie pozwala uczniom na dużą swobodę jeśli chodzi o RZECZYWISTE  użycie języka na zajęciach. Niech teraz każdy uderzy się w piersi i powie ile czasu poświęca na produkcję na zajęciach. Wiem, rozumiem, goni nas materiał, podstawa, egzaminy. Co grosza, skupiamy się najczęściej na dokładności wypowiedzi, a nie na jej płynności. 

Nie mówię, że teraz po Nowym Roku każdy wchodzi do sali i odrzuca PPP. Jednak wydaje mi się, że TBL jest całkiem dobrą alternatywą i miłą odskocznią raz na jakiś czas. Dużym plusem tego modelu jest z pewnością fakt, iż uczniowie używają języka praktycznie przez całe zajęcia i to w rozumie nie tylko z nauczycielem, ale i z kolegami z klasy co może pomagać osobom nieśmiałym w komunikacji. Użycie autentycznych materiałów pomaga zrozumieć uczniom, że język nie jest potrzebny im tylko w szkole, lecz także może być użyteczny poza nią. Autentyczne materiały są też miłą odskocznią od podręcznika. TBL to jednak nie same plusy. Formując grupy nauczyciel musi wziąć pod uwagę zdolności uczniów i w miarę możliwości wymieszać ich tak, aby nie tworzyć grup rozmowni uczniowie versus mniej rozmowni uczniowie. Takie zajęcia wymagają od nauczyciela dokładnego monitorowania uczniów, aby nie przechodzili na język ojczysty co będzie kuszące gdy nie będą znali słowa, które jest im potrzebne w wypowiedzi. 

Co to jest to TBL?

Harmer, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. Edinburgh: Pearson Education Limited.

Jak widać na powyższym obrazku, zajęcia w modelu Task Based Learning podzielone są na trzy części. W pierwszej części zajęć wprowadzamy temat poprzez zaciekawienie uczniów tym co będzie dzisiaj działo się na zajęciach. W tym momencie możemy wprowadzić nowe słownictwo niezbędne podczas zajęć. Następnie odbywa się właściwe zadanie. Task cycle nie musi być koniecznie jedno na zajęciach. Na samym końcu odbywa się Language focus czyli omawiamy nowe zagadnienia gramatyczne lub zagadnienia, które powinny zostać omówione. Podajemy wtedy zasady, reguły jeśli uczniowie tego potrzebują. 

Dlaczego w ogóle o tym piszę? Ostatnio na zajęciach na studiach mieliśmy do napisania projekt i mogliśmy wybrać jakie podejście wybierzemy. Wraz z moimi koleżanki zdecydowałyśmy się na TBL i tak strasznie spodobał mi się proces tworzenia tych zajęć, że postanowiłam się tym podzielić.

W linku poniżej znajdziecie cały plan zajęć łącznie z załącznikami przygotowujący licealistów do pisania opowiadania.



Chciałabym Wam życzyć szczęśliwego Nowego Roku, mniejszej ilości papierologii oraz chęci do samorozwoju! 

Mam nadzieję, że przyszły rok będzie zarówno dla mnie jak i dla Was przełomowy ;)

Pozdrawiam Was serdecznie,
Wasz Stępniak

Komentarze

Popularne posty