One eye - two eyes - liczba mnoga nie musi być taka zła

Hej! Niedawno prowadziłam zajęcia, na których jednym z celów było wprowadzenie liczby mnogiej. Niewiele myśląc przygotowałam sobie proste karty obrazkowe w Canvie, które znajdziecie poniżej. Przygotowałam też dla Was parę pomysłów gier i zabaw, aby urozmaicić ten pozornie nudny temat. Zapraszam do lektury ;) 


Ogólnie karty obrazkowe można podzielić na cztery grupy. Pierwsza grupa to rzeczowniki, do których dodajemy końcówkę -s. Kolejna grupa - rzeczowniki z końcówką -es. Trzecia grupa to rzeczowniki zakończone na -y, które w liczbie mnogiej dostają końcówkę -ies. Ostatnia grupa, najbardziej problematyczna, to rzeczowniki posiadające nieregularną odmianę w liczbie mnogiej. 

Podczas drillu można wprowadzić bardzo prostą grę. Warto jednak przemyśleć wcześniej jakie czynności uczniowie mają wykonywać. Przykładowo - kiedy nauczyciel mówi rzeczownik w liczbie pojedynczej uczniowie podskakują raz. Jeśli nauczyciel wypowie rzeczownik w liczbie mnogiej analogicznie podskakują dwa razy. Uczniowie mogą klaskać, siadać, wstawać. 

Kiedy już się trochę poruszają, pora na gry ławkowe. Przy pomocy magicznej strony możemy stworzyć kostki. Jak skorzystać z takiej kostki? Wystarczy, aby uczeń rzucił kostką i poprawnie wypowiedział rzeczownik w liczbie mnogiej. Na kostce znajdują się oczka, więc grę można urozmaicić o wypowiadanie konkretnej liczby i rzeczownika jak na przykład six clocks. 



Po bardzo długim czasie znalazłam w końcu zastosowanie dla koła z Tigera, które kupiłam już dawno temu. Zazwyczaj do podobnych gier wybieram aplikację Decision Roulette jednak tym razem postawiłam na analogową wersję koła fortuny. 


Za pomocą blu tack'a przymocowałam rzeczowniki, a zadaniem uczniów było wypowiedzenie liczby mnogiej. Zadanie można utrudnić dzieląc uczniów na dwie grupy i prosząc reprezentantów z obu drużyn o jak najszybsze zapisanie poprawnej formy rzeczownika w liczbie mnogiej.

Moi uczniowie uwielbiają wykreślanki dlatego także z pomocą Tools for Educators stworzyłam dla nich wordsearch. Jednak jest malutki haczyk. Hasła to rzeczowniki w liczbie pojedynczej, a wykreślić należy formę rzeczownika w liczbie mnogiej. 

Na wspomnianej wcześniej stronie można zrobić swoje domino. Jednak ja postanowiłam trochę sprawę utrudnić. Karty domino należy rozciąć osobno i wydrukować dodatkowo QR kody. W ten sposób możemy z naszymi uczniami zagrać w memory. Parę tworzy kod QR z odpowiednią kostką z 'domina'. 


Jakie macie jeszcze inne pomysły na liczbę mnogą?

Pozdrawiam.
m.


Komentarze

Popularne posty